Digitalisaatio -sanaa viljellään monenlaisen hankkeen yhteydessä, mutta mitä se milloinkin tarkoittaa tuntuu vaihtelevan vähän liiankin paljon. Tässä kirjoituksessa lyhyesti kolme mielestäni tärkeintä näkökulmaa, mitä pk-yrityksen tulee ottaa huomioon digitalisaatiota ostaessa.

1# Osta digitalisaatiota, älä verkkosivuja

Lyhyt määritelmä digitalisaatiolle on kulttuurin, toiminnan tai palveluiden kehittäminen eri teknologioiden avulla. Tämä sotketaan usein prosessien tai toimintojen digitoinniksi, joka sinänsä on ihan hyvä asia, mutta saavutettavat hyödyt ovat aivan eri luokkaa kuin todellisen digitalisaation kanssa.

Jos suurin painoarvo on ulkonäössä tai teknologiavalinnassa, ajaudutaan hankkeessa tyypillisesti digitalisaatiosta digitointiin. Parhaiden tulosten saavuttamiseksi, tulee digitalisaatiohankkeessa ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa, sen muutoksia ja ennen kaikkea pitää olla uskallusta innovoida ja murtaa perinteisiä toimintamalleja. Digitalisaatio ei siis voi olla pelkästään verkkopalveluiden uudistamista tai prosessien siirtämistä digitaaliseen muotoon, vaan oman toiminnan kokonaisvaltaista uudistamista. Tämä uudistus voisi olla:

  • Toimintojen tehostamista innovatiivisilla prosessiuudistuksilla
  • Aluevaltaus uusissa teknologioissa (esim. Koneäly, IoT, XR)
  • Asiakaskokemuksen ja näkyvyyden vieminen uudelle tasolle

2# Etsi kumppaneita, älä toimittajia

Digitalisaation toimittamiseen voi etsiä toimittajaa, jolla on paperilla tekniset valmiudet ja budjettiin sopiva hinta. Tärkeämpää on kuitenkin löytää toimittaja, jolla on valmiudet myös todellisen digitalisaation toimittamiseen, missä kulttuuri, toiminta ja palvelut kehittyvät. Tälläistä kutsuisin kumppaniksi.

Oikeaa kumppania ei löydetä hintakilpailulla tai referensseillä, vaan laittamalla ihmiset samaan huoneeseen keskustelemaan ja tutustumaan siihen mitä ollaan tekemässä. Tämän vuoksi osana kilpailutusta asiakkaan tulisi tavata hankkeen mahdollisia toimittajia. Joissain tapauksissa esikarsinta voi olla järkevää, mutta ensisijainen valintakriteeri tulisi olla toimittajan asiakasymmärrys.

Ja tarkennuksena vielä: on tärkeää tavata toimittajan tarjoamat ihmiset, ei myyjää tai muita tarjouksen tekijöitä. Kun tekijät eivät ole enää kasvottomia ja kuulette suoraan mitä he ajattelevat digitalisaatiohankkeesta, on paljon helpompi arvioida tekijöiden ammattitaitoa.

3# Aloita pienestä, kaikkea ei saa kerralla

On olemassa toimittajia, joilla löytyy osaamista aivan laidasta laitaan, mutta juuri sinun digitalisaatiohankkeesi toimittamiseen parhaimmat osaajat saattavat löytyä useammalta eri toimittajalta. Näin päästäänkin viimeiseen neuvoon, joka on pienestä aloittaminen.

Isot digitalisaatiohankkeet kannattaa toimittaa useammassa osassa. Ensimmäisen toimituksen jälkeen ollaan jo huomattavasti paremmin kartalla valitun kumppanin osaamisesta ja tarvitaanko seuraaviin vaiheisiin apua muilta toimittajilta.

Asiointijärjestelmä, intranet tai verkkosivu. Oli hankintasi kohde mikä tahansa näistä, niin selvitä oikeasti mitä digitalisaatio yrityksellesi tarkoittaa, löydä yrityksellesi sopiva kumppani ja aloita mieluummin nopeasti pienestä muutoksesta.